استاد شبیری در جلسه تاریخ 29آبان1400 فرمودند:
در این زمینه دو دسته روایت داریم:
1. دسته اول روایاتی است که اصل حجیت یک روایت را مشروط به موافقت یا عدم مخالفت دانسته است.
2. دسته دوم روایاتی است که در ترجیح احد المتعارضین موافقت و مخالفت را مطرح کرده است.
معنای موافقت و مخالفت در این دو دسته متفاوت است، آن مخالفتی که مخل به اصل حجیت است مخالفتی است که قابل جمع نباشد و مخالفت مستقر باشد.
معنای مخالفتی که در مقام ترجیح مطرح می شود اعم از آن بوده و حتی مخالفت بدوی را هم شامل می شود.
در این زمینه دو دسته روایت داریم:
1. دسته اول روایاتی است که اصل حجیت یک روایت را مشروط به موافقت یا عدم مخالفت دانسته است.
2. دسته دوم روایاتی است که در ترجیح احد المتعارضین موافقت و مخالفت را مطرح کرده است.
معنای موافقت و مخالفت در این دو دسته متفاوت است، آن مخالفتی که مخل به اصل حجیت است مخالفتی است که قابل جمع نباشد و مخالفت مستقر باشد.
معنای مخالفتی که در مقام ترجیح مطرح می شود اعم از آن بوده و حتی مخالفت بدوی را هم شامل می شود.