15-بهمن-1401, 10:17
(12-بهمن-1401, 21:15)مسعود عطار منش نوشته:
اشکال ما اینست که محل بحث انشا نیست بلکه منشا است یعنی همانطور که النار حاره یک اخبار با مخبر عنه های متعدد است الصلاه واجبه هم یک انشا با منشاهای عدیده است پس اگر درستنقل کرده باشم ایشان در این استشهاد، بین انشا و منشا خلط کرده دیگر.
در استدلال النار حاره اشکال ایشان درست نیست و حق با شماست اما ثقل کلام در خطاباب قانونیه روی فعلیت ها و شرطیت شروط مقام امتثال در فعلیت است و پذیرفتن یا نپذیرفتن تعدد انشاء تاثیری در آن ندارد. یعنی مرحوم امام هم اشکالی نمی بیند که انشاء واحد و منشی متعدد باشد؛ چون اشکال مرحوم آخوند نسبت به تعدد در فعلیت را صحیح نمی دانند، چون اشکال قاعده الواحد مربوط به فاعل تام مانند خداوند است و در احکام نمی ّآید.
به عبارت روشن یکی از مهم ترین اشکالات ایشان این است که واضع حکیم خصوصیات مقام امتثال را که ربطی به جعلش ندارد، تفصیلا دخیل در فعلیت نمی کند، تا اینکه برای هر مکلفی فعلیتی جداگانه وجود داشته باشد.
یعنی چون متعلق حکم طبیعت است، همین مقدار که طبیعت مصلحت غالبه برای مکلفین کمی یا کیفی داشته باشد، برا ی صحت جعل کافی است و مولی لازم نیست برای هر حکمی همه شرایط امتثال را تفصیلا برای هر مخاطبی لحاظ کند.