2-بهمن-1401, 15:09
(2-بهمن-1401, 12:42)مسعود عطار منش نوشته: سوال:
اگر می گویید آیات قرآن در مقام بیان است ممکن است اشکال شود که اطلاق فرع مقام بیان است و مقام بیان فرع تمکن از بیان است اما برخی معتقدند تمکن عادی نسبت به بیان قیود در قرآن وجود ندارد چون در اینصورت قرآن به یک کتاب حجیم تبدیل می شود و حفظش دشوار می شود علاوه بر اینکه در صدر شریعت امکان ابلاغ دفعی تمام قیود در عمر کوتاه نبی اکرم وجود نداشته.پس لااقل احتمال می دهیم خداوند از طرق عادی تمکن از بیان نداشته و احتمال عدم تمکن مانع احراز مقام بیان می شود.
مقصود از مقام بیان در کلام صاحب کفایه:
نقل قول:ثم لا يخفى عليك أن المراد بكونه في مقام بيان تمام مراده مجرد بيان ذلك و إظهاره و إفهامه و لو لم يكن عن جد بل قاعدة و قانونا لتكون حجة فيما لم تكن حجة أقوى على خلافه لا البيان في قاعدة قبح تأخير البيان عن وقت الحاجة فلا يكون الظفر بالمقيد و لو كان مخالفا كاشفا عن عدم كون المتكلم في مقام البيان و لذا لا ينثلم به إطلاقه و صحة التمسك به أصلا فتأمل جيدا.
به این معنا در نوع موارد تمکن از بیان وجود دارد ولو به عنوان ضرب قاعده.