امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
علیت عرفیه داشتن علم اجمالی برای حرمت مخالفت قطعیه
#1
استاد در بحث علم اجمالی علیت تامه  داشن برای حرمت مخالفت به بیان عقلی را قبول نداشتند و در عین حال اقتضائی بودن را به این بیان هم قبول نداشت:
بعید است و عرفی نیست که شارع مقدس خصوصا در واجبات اکید و محرمات بفرماید مثلا خمر حرام است و به مجرد اینکه مشتبه شد، بفرماید حلال است و مشکلی ندارد. یقین داریم چنین چیزی در شریعت محقق نشده و در نظام عبد و مولی این نکته عرفی نیست. لذا در مورد ظاهر کل شیئ لک حلال حتی تعرف انه حرام بعینه، این است که باید علم تفصیلی به هر دو طرف داشته باشد و چون در اطراف علم اجمالی بعینه نیست، می‌گوییم این ظاهر مراد نیست و باید بعینه را توجیه کنیم چنانچه مرحوم شیخ انصاری توجیه کرده است. فرمایش مرحوم آخوند در متن، فقهی نیست که اقتضائی شده و گفته ترخیص ممکن است و اصلا واقع شده.
لذا ما قائل به اقتضا می‌شویم ولی بعید است که ترخیص در اطراف خیلی بعید است خصوصا که شارع مقدس در خیلی موارد در اطراف علم اجمالی سخت‌گیری کرده است. مثل اینکه دو مایع است و یکی بول است فرموده هر دو را بریزد. یا در مورد لباسی که نمی‌داند نجاست در کدام طرف افتاده، فرموده تمام آن طرف را بشور. یا در مورد اشتباه میته با مذکی فرموده نخور و به مستحل میته بفروش. در مورد موطوئه فرموده قرعه انداخته شود. وقتی که موارد احتیاط شرعی در اطراف علم اجمالی زیاد می‌شود، ‌دیگر نمی‌توان به ظاهر کل شیئ حلال حتی تعرف انه حرام بعینه، اخذ کرد و عرفی نیست. آنچه برای فقیه مهم است این است که عرفا ثابت شود که در اطراف علم اجمالی برمتها ترخیص ثابت نشده چه علیت عقلیه یا عرفیه را اثبات کنیم. توجیه کلام مرحوم نائینی نیز این بود که منظور از مناقضه، همین استبعاد عرفی بود.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  آیا علم به مخالفت اجرای اصول مرخصه اجمالا مانع از جریان آنها در فقه میشود؟ خیشه 1 20 11 ساعت قبل
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشتراط ضبط برای حجیت خبر واحد از منظر استاد گنجی خیشه 3 262 30-بهمن-1402, 08:56
آخرین ارسال: خیشه
  معنای مفهوم فی الجمله داشتن وصف (مبنای مرحوم خویی) خیشه 0 119 13-آذر-1402, 21:45
آخرین ارسال: خیشه
  مفهوم داشتن جملات شرطیه مسوق برای بیان موضوع خیشه 0 125 13-آذر-1402, 21:38
آخرین ارسال: خیشه
  اتحاد داشتن مرتبه فعلیت و تنجز حکم از نظر حاج شیخ اصفهانی خیشه 5 389 14-خرداد-1402, 22:26
آخرین ارسال: 105767
  دو قرائت مختلف از مبنای مرحوم اخوند در بحث جعل حجیت برای امارات خیشه 0 174 18-ارديبهشت-1402, 19:23
آخرین ارسال: خیشه
  تفصیل شهید صدر در مورد منجزیت علم اجمالی نسبت به وجوب احتیاط خیشه 0 188 16-اسفند-1401, 18:46
آخرین ارسال: خیشه
  ثمره عملی نداشتن مسلک علیت تامه و اقتضائی بودن علم اجمالی خیشه 3 315 16-اسفند-1401, 08:10
آخرین ارسال: خیشه
  قرائت مرحوم اغا ضیا از ماهیت علم اجمالی و ترتب علیت بر ان خیشه 0 167 15-اسفند-1401, 16:55
آخرین ارسال: خیشه
  جواز ترخیص در مخالفت با علم تفصیلی خیشه 5 409 14-اسفند-1401, 07:50
آخرین ارسال: خیشه

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان