12-خرداد-1402, 21:52
مستند قاعده طهارت روایت "کل شیء نظیف حتی تعلم انه قذر" می باشد که در آن واژه قذر معمولا به شکل وصف قرائت میشود.
مرحوم آقای صدر به تبع برخی دیگر از بزرگان احتمال فعل بودن این واژه را مطرح نموده و از آن نتایجی گرفتهاند. ایشان می فرماید احتمال دارد این واژه فعل ماضی باشد که به معنای حدوث قذارت است در نتیجه مفاد حدیث به این شکل می شود: همه چیز پاک است مگر آنکه علم به حدوث قذارت در موردش حاصل شود. طبق این معنا شیئی که می دانیم سابقا نجس شده و مجرای استصحاب نجاست است ذیل غایت حدیث طهارت قرار گرفته و اساسا منافاتی با استصحاب نجاست پیدا نمی کند بلکه ذیل حدیث طهارت به نوعی دال بر استصحاب نجاست خواهد شد.
نتیجه دیگری که از قرائت مورد نظر حاصل میشود عدم شمول حدیث نسبت به قذارتهای ذاتی خواهد بود چون موضوع حدیث شیئی است که حدوث قذارت در موردش مشکوک است و حدوث قذارت تنها در قذارت عرضی معنا دارد نه قذارت ذاتی.
برگرفته از درس اصول جلسه107 مورخ1402/03/09
مرحوم آقای صدر به تبع برخی دیگر از بزرگان احتمال فعل بودن این واژه را مطرح نموده و از آن نتایجی گرفتهاند. ایشان می فرماید احتمال دارد این واژه فعل ماضی باشد که به معنای حدوث قذارت است در نتیجه مفاد حدیث به این شکل می شود: همه چیز پاک است مگر آنکه علم به حدوث قذارت در موردش حاصل شود. طبق این معنا شیئی که می دانیم سابقا نجس شده و مجرای استصحاب نجاست است ذیل غایت حدیث طهارت قرار گرفته و اساسا منافاتی با استصحاب نجاست پیدا نمی کند بلکه ذیل حدیث طهارت به نوعی دال بر استصحاب نجاست خواهد شد.
نتیجه دیگری که از قرائت مورد نظر حاصل میشود عدم شمول حدیث نسبت به قذارتهای ذاتی خواهد بود چون موضوع حدیث شیئی است که حدوث قذارت در موردش مشکوک است و حدوث قذارت تنها در قذارت عرضی معنا دارد نه قذارت ذاتی.
برگرفته از درس اصول جلسه107 مورخ1402/03/09