3-شهريور-1402, 16:02
(آخرین تغییر در ارسال: 17-شهريور-1402, 15:19 توسط مسعود عطار منش.)
محقق خویی امارات را بر استصحاب حاکم می دانند چون لسان دلیل اعتبار اماره را تتمیم کشف یا همان جعل العلم دانسته اند لذا با قیام اماره علم تعبدی ایجاد شده و شکی وجود ندارد تا استصحاب جاری شود.
استدلال رایجی که برای مبنای تتمیم کشف ذکر شده روایت "لا عذر لاحد من موالینا فی التشکیک فیما یودیه عنا ثقاتنا" است که دال بر نفی شک دانسته شده.
مخقق خویی استدلال دیگری برای تتمیم کشف ذکر نموده اند. ایشان می فرماید در لسان روایات در مورد کسی که اماره برایش قایم شده تعابیری همچون عالم و عارف و فقیه بکار رفته است که گویای جعل العلم و المعرفه برای این شخص می باشد.
استاد معظم به شکل تفصیلی هر دو استدلال را رد نمودند.
درس خارج اصول مورخ 1402/2/12 جلسه99
استدلال رایجی که برای مبنای تتمیم کشف ذکر شده روایت "لا عذر لاحد من موالینا فی التشکیک فیما یودیه عنا ثقاتنا" است که دال بر نفی شک دانسته شده.
مخقق خویی استدلال دیگری برای تتمیم کشف ذکر نموده اند. ایشان می فرماید در لسان روایات در مورد کسی که اماره برایش قایم شده تعابیری همچون عالم و عارف و فقیه بکار رفته است که گویای جعل العلم و المعرفه برای این شخص می باشد.
استاد معظم به شکل تفصیلی هر دو استدلال را رد نمودند.
درس خارج اصول مورخ 1402/2/12 جلسه99