امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نقد و بررسی مبنای تتمیم کشف در حجیت امارات
#1
جلسه 99 مورخ 1402.2.12
برخی از اندیشمندان همچون محقق خویی قائل هستند به اینکه ادله حجیت اماره دال بر تتمیم کشف و جعل علم است یعنی با قیام اماره مکلف دیگر شاک نیست بلکه تعبدا عالم است.
در اثبات مبنای ذکر شده بیانات مختلفی وجود دارد. محقق خویی بیان خاصی را ارائه نموده‌اند، ایشان با استناد به برخی روایات فرموده است در لسان روایات در مورد کسی که اماره برایش قائم شده لفظ عالم، عارف و فقیه بکار رفته است و این تعابیر گویای آن است که شارع مقدس من قامت له الاماره را عالم دانسته است نه شاک.
در اشکال به استدلال فوق باید دانست
اولا معلوم نیست چنین شخصی به جهت علم به حکم واقعی عالم و عارف نامیده شده باشد چون به لحاظ علم به حکم ظاهری شرعی نیز می‌توان لفظ عالم، عارف و فقیه را به کار برد.
در تکمیل اشکال ذکر شده باید دانست لفظ عالم و عارف و فقیه تنها در حق کسی که اماره برایش قائم شده به کار نمی‌رود بلکه در حق کسی که به واسطه اصل عملی به حکم ظاهری شرعی رسیده باشد نیز می‌توان از لفظ عالم و عارف و فقیه استفاده کرد. وقتی به شما گفته می‌شود لازم است تحصیل علم کنید معنایش این نیست که لزوماً باید از طریق اماره علم به حکم پیدا کنید پس تحصیل علم می‌تواند به واسطه اصل عملی باشد
پاسخ
#2
سخن در صحت اطلاق عالم و عارف ...... نیست بلکه سخن در جایگاه امارات است که جانشین علم هستند ......پس نقد و اشکال شما بر ایت الله خوئی وارد نیست
پاسخ
#3
سخن در جانشینی امارات نیست چون حتی استاد و معمول آقایان اصل جانشینی را قبول دارند.
بحث در اینست که وجه جایگزینی حکومت است یا ورود است یا...؟
آقای خویی رحمه الله با استناد به استعمال لفظ عالم و فقیه و... فرمودند پس من قامت عنده الاماره نازل منزله فقیه و عالم است و این تنزیل همان حکومت است.
استاد در اشکال فرمودند اطلاق لفط عالم و عارف می تواند به از باب تنزیل نباشد بلکه حقیقی باشد به اینصورت که متعلق علم حکم ظاهری باشد نه واقعی.
پس اشکال ولرد است.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  بررسی علامیّت تبادر برای معنای حقیقی مسعود عطار منش 0 35 26-فروردين-1403, 12:40
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  مبنای استاد در حقیقت وضع تعیینی مسعود عطار منش 0 112 3-آذر-1402, 19:23
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  لزوم نسبت سنجی امارات با مجموع اصول نه تک تک آنها مسعود عطار منش 10 419 18-شهريور-1402, 15:11
آخرین ارسال: 09127498805
  اشکال محقق خراسانی به حکومت امارات بر استصحاب مسعود عطار منش 0 117 10-شهريور-1402, 14:18
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  حکومت امارات بر استصحاب از نگاه محقق محقق خویی مسعود عطار منش 0 85 3-شهريور-1402, 16:02
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  علت اخذ شک در اصل عملی و عدم اخذ آن در امارات مسعود عطار منش 0 122 27-مرداد-1402, 14:54
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تقریب ورود امارات بر استصحاب در کلام محقق خراسانی مسعود عطار منش 0 142 20-مرداد-1402, 18:50
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تقریبی از مرحوم حاج شیخ عبدالکریم برای حکومت امارات بر اصول مسعود عطار منش 0 154 6-مرداد-1402, 12:59
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  وجه تقدیم امارات بر خصوص رفع ما لا یعلمون مسعود عطار منش 0 126 23-تير-1402, 21:51
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نقد و بررسی نوع نگاه مرحوم مجلسی اول به احادیث مسعود عطار منش 0 247 12-خرداد-1402, 21:40
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان