امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نظرشیخ انصاری در مخالفت خبر بافتوای عامه یا اخبار عامه به همراه شواهدی بر نظر شیخ
#1
بحث سر اخبار علاجیه بود و این که مراد از موافقت و مخالفت عامه در اخبار علاجیه چیست. عرض شد در روایت عمر بن حنظله تعبیر روایت موافقت عامه و مخالفت عامه هست. در روایت عبد الرحمن بن ابی عبد الله مخالفت با اخبار عامه و مخالفت با اخبار عامه مطرح شده. حالا مدار چیست؟ موافقت با عامه یا موافقت اخبارشان، اینجا مرحوم شیخ انصاری در رسائل یک مطلبی در یکی از تنبیهات این بحث مطرح کرده، فرائد، جلد ۲، صفحۀ ۸۱۱/ یادداشت کامپیوتری توسط استاد است و علی القاعده باید از چاپ های جامعه مدرسین باشد. 
ایشان می‌گوید:
 «الثالث‏: أنّ‏ التقيّة قد تكون من فتوى العامّة، و هو الظاهر من إطلاق موافقة العامة في الأخبار
و اخرى من حيث أخبارهم التي رووها، و هو المصرّح به في بعض الأخبار،»
که اشاره دارد به همین روایت عبد الرحمن بن ابی عبد الله.
«لكنّ الظاهر أنّ ذلك محمول على الغالب من كون الخبر مستندا للفتوى.»
ایشان می‌فرماید که در واقع این روایتی که گفته موافق عامه باشد و مخالفة عامه باشد مراد از موافقت و مخالفت این خبری که مطرح هست خبری هست که مورد استناد هست. شیخ می‌فرماید که اینجا در واقع روایاتی که موافقت و مخالفت با اخبار را ملاک قرار داده اخبار از باب مثال هست، به تعبیر دیگر اخبار چون نوعا مدرک فتوا اخبار هست اخبار را ذکر کرده، و الا اخبار خصوصیت ندارد، این که می‌گوید: «محمول على الغالب من كون الخبر مستندا للفتوى.» اشاره به این هست که معمولا مستند فتوا خبر بوده، روی همین جهت اینجا گفته موافقت و مخالفت خبر را ملاک قرار بدهیم. در مقابل این نظر مرحوم سید قراردارد که در حاشیه بر فرائد نظر خودش را بیان نموده است.
این تعبیری که مستند فتواها نوعا خبر بوده این مطلب خب کسی یک مقداری مراجعه کند به کتب عامه به این مطلب پی میبرد. به عنوان مثال مالک در پاسخ به منصور که پیشنهاد همگانی کردن کتاب موطا را داده بود در جواب گفته است: هر شهر برای خودشان یک روایت دارند، رها کنید بگذارید هر کسی به آن عمل کند. لحن پاسخ را اگر دقت کنید کاملا مشخص هست که محور اصلی هر شهری روایاتی هست که انتخاب می‌کردند، محور فتواها بر پایۀ روایات بوده است با این ذهنیتی که مالک داشته است.
استاد در ادامه به نمونه هایی اشاره نمودند. تاریخ جلسه:25/7/402
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  «کتاب شناسی»  پیدا کردن نظرات عامه در عصر معصوم و کتب مرتبط سید محمد نظام آبادی 2 211 29-آبان-1402, 20:42
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  ملاک ترجیح، مخالفت با حکام یا مخالفت با فتوای عامه؟ سید محمد نظام آبادی 0 82 3-آبان-1402, 15:25
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  تعارض در مقبوله عمر بن حنظله و حل آن توسط شیخ انصاری و استاد سید محمد نظام آبادی 0 110 1-آبان-1402, 16:37
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  توقف صدق مخالفت با کتاب بر وجود اقتضای دلالی در آیه مسعود عطار منش 3 866 8-مرداد-1401, 13:36
آخرین ارسال: 105767
  مقصود از موافقت و مخالفت کتاب مسعود عطار منش 0 252 5-مرداد-1401, 06:29
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  معنای موافقت و مخالفت با کتاب مسعود عطار منش 0 243 30-آبان-1400, 07:09
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  حاشیه یودن فقه خاصه نسبت به عامه مسعود عطار منش 0 259 22-آبان-1400, 13:47
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  فتوای عامه تشکیل دهنده ی سیره ی متشرعه!! عرفان عزیزی 11 3,859 16-مرداد-1399, 10:24
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  شمول اخبار علاجیه نسبت به دو نقل یک راوی عرفان عزیزی 0 1,091 9-دي-1398, 15:53
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  نکته ای در باب اخبار من بلغ محمود رفاهی فرد 0 1,773 3-ارديبهشت-1398, 11:35
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان