8-ارديبهشت-1395, 17:40
اینکه فرموده اید هدف علم رجال اطمینان به صدور روایت از امام و جعل نبودن آن است صحیح نیست.
علم رجال فقط صغرای خبری که حجت را را اثبات می کند یعنی مشخص می کند که چه کسی ثقه است و چه کسی نیست.
از نظر علمای زمان ما و حتی قبل تر از آن این گونه نیست که ما اطمینان به صدور هر روایت صحیح یا موثق داشته باشیم بلکه روایات صحیح و موثق حجتند نه از باب اطمینان به صدور.
بحث اطمینان به صدور روایت، نتیجه علم رجال نیست بلکه وثاقت یا عدالت همه روات میتواند یکی از قرائنی باشد که به حصول اطمینان کمک کند هر چند اگر ما خبر عادل یا ثقه را حجت بدانیم (نه خبر موثوق به را) نیازی به کسب اطمینان به صدور نیست.
در مورد اعتماد به اخبار و نظریات رجالیون در کتب کلیات رجال بحث شده است. حضرت استاد قائینی نیز در درس خارج اصول خود بعد از بحث از حجیت خبر واحد چنین بحثی را مطرح کرده اند.
علم رجال فقط صغرای خبری که حجت را را اثبات می کند یعنی مشخص می کند که چه کسی ثقه است و چه کسی نیست.
از نظر علمای زمان ما و حتی قبل تر از آن این گونه نیست که ما اطمینان به صدور هر روایت صحیح یا موثق داشته باشیم بلکه روایات صحیح و موثق حجتند نه از باب اطمینان به صدور.
بحث اطمینان به صدور روایت، نتیجه علم رجال نیست بلکه وثاقت یا عدالت همه روات میتواند یکی از قرائنی باشد که به حصول اطمینان کمک کند هر چند اگر ما خبر عادل یا ثقه را حجت بدانیم (نه خبر موثوق به را) نیازی به کسب اطمینان به صدور نیست.
در مورد اعتماد به اخبار و نظریات رجالیون در کتب کلیات رجال بحث شده است. حضرت استاد قائینی نیز در درس خارج اصول خود بعد از بحث از حجیت خبر واحد چنین بحثی را مطرح کرده اند.