11-ارديبهشت-1395, 22:59
اینکه اصطلاح صحیح قبل از مرحوم علامه با اصطلاح صحیح بعد از ایشان متفاوت است درست است. اما بسیاری از علما بزرگ علم اصول خبر واحد را نه از باب افاده اطمینان بلکه از باب دلیل خاص بر حجیتش، معتبر میدانند حتی اگر افاده اطمینان نکند.
در کنار آنها عدهای از بزرگان نیز معتقدند خبر واحد از باب افاده اطمینان و وثوق حجت است چرا که امضای همان سیره عقلایی است و عقلاء فقط در موارد حصول اطمینان و وثوق به خبر واحد عمل می کنند.
در هر حال این بحث مفصل اصولی است که باید در علم اصول مفصلا در مورد آن حرف زد.
اما حتی بزرگانی مثل مرحوم شیخ انصاری یا حتی مثل حضرت استاد آیت الله شبیری زنجانی که معتقدند فقط اخباری که اطمینان و وثوق آور باشند حجت هستند باز هم علم رجال را راهی برای تحصیل اطمینان نمیدانند. بلکه علم رجال را راهی برای کشف توثیق و تضعیف افراد می دانند که توثیق و تضعیف افراد می تواند در حصول اطمینان به خبر آنها موثر باشد.
(درس خارج ایشان در همین سایت هم موجود است و در سایتی که در امضای بنده نیز وجود دارد هست. سال تحصیلی 91 - 92، جلسات 115 تا 121)
در کنار آنها عدهای از بزرگان نیز معتقدند خبر واحد از باب افاده اطمینان و وثوق حجت است چرا که امضای همان سیره عقلایی است و عقلاء فقط در موارد حصول اطمینان و وثوق به خبر واحد عمل می کنند.
در هر حال این بحث مفصل اصولی است که باید در علم اصول مفصلا در مورد آن حرف زد.
اما حتی بزرگانی مثل مرحوم شیخ انصاری یا حتی مثل حضرت استاد آیت الله شبیری زنجانی که معتقدند فقط اخباری که اطمینان و وثوق آور باشند حجت هستند باز هم علم رجال را راهی برای تحصیل اطمینان نمیدانند. بلکه علم رجال را راهی برای کشف توثیق و تضعیف افراد می دانند که توثیق و تضعیف افراد می تواند در حصول اطمینان به خبر آنها موثر باشد.
(درس خارج ایشان در همین سایت هم موجود است و در سایتی که در امضای بنده نیز وجود دارد هست. سال تحصیلی 91 - 92، جلسات 115 تا 121)