22-آذر-1398, 21:50
(16-آذر-1398, 21:05)مهدی منصوری نوشته: یکی از ثمرات بحث از معنای حرفی که توسط شهید صدر مطرح شده، این است که اگر معنای حرفی جزئی دانسته شود، دیگر نمی توان قائل به مفهوم شرط شد؛ . [1]
استاد شهیدی این ثمره را پذیرفته اند.
درس خارج اصول، جلسه 98.09.11
[1]. بحوث فی علم الأصول، السید محمد باقر الصدر، ج1، ص352.
اگر هیئت شرط جزئی باشد -البته جزئی حقیقی نیست کما هو ظاهر- باز هم می توان مفهوم شرط را ثابت کرد با همان جوابی که در ثمره ی چهارم بیان نمودند.توضیح این که اگر عرف از جمله ی شرط توقف شرط بر سنخ حزاء را بفهمد در این صورت بر شارع لازمست به نحو دیگری تقیید خود را بیان کند که موجب القاء مکلفین در مخالفت تکلیف نشود.