22-شهريور-1399, 07:44
(21-شهريور-1399, 20:31)مسعود عطار منش نوشته: یکی از اصطلاحاتی که استاد شبیری بر آن تکیه دارند مراد تفهیمی است گه غیر از مراد استعمالی بوده و از قضا همانست گه ظهور کلام محسوب میشود ! همچنین در خاطر دارم ایشان در جمع بین دو کلام مراد تفهیمی مجموعی دو کلام را حجت میدانند گه با این بیان می توان گفت مراد تفهیمی مجموع دو کلام (اول و سوم) ظهوری است در قبال ظهور دلیل دوم که خود این دو ظهور نیز یک ظهور مجموعی دیگر ایجاد میکنند که نتیجه اش تخصیص دلیل دوم است.
به عبارت دیگر ظهور دلیل اول و سوم یک ظهور ثالثی را تشکیل می دهند که با ظهور دلیل سوم ظهور رابعی شکل میدهد و این حجت است.
ولی ممکن است اشکال انقلاب نسبت را اینگونه تقریر کنیم که دلیل سوم یک دلیل اول را تخصیص اکثر یا کثیر می زند و یا دلیل اول بعد التخصیص دلیل دوم را تخصیص کثیر یا اکثر می زند و تخصیص کثیر یا اکثر است که انقلاب نسبت را غیر عرفی میکند.
الان در مثال اکرم العالم و لا تکرم العالم ودلیل ثالث لا یجب اکرام العالم الفاسق چه تخصیص کثیر یا اکثری رخ داده ؟