11-اسفند-1399, 23:56
(9-اسفند-1399, 15:05)105767 نوشته: یه جوابی بعض اساتید دام ظله دارند که دلیل استصحاب نسبت به شبهات حکمیه قبل فحص اصلا اطلاق نداره چون استصحاب در این فرض واضح البطلان است و این قرینه لبیه مانع انعقاد اطلاق میشود و لذا دورانی بین این دو اطلاق محقق نمی شود تا بحث بکنیم که مرجح دارد یا ندارد.سلام حضرت آیة الله هم قائل هستند که اطلاق وجود نداره؛ لکن استدلال این است که گرچه علم به خروج داریم لکن در کیفیت خروج شک داریم و نمیدانیم این خروج به شکل عدم اراده اطلاق احوالی است و یا عدم اراده اطلاق افرادی؟ و هیچ یک نیز بر دیگری ترجیحی ندارد و مرتبه خلاف ظاهر در هر دو یکسان است.
استاد دام ظله کلام پدر بزرگوارشون رو قبول دارند؟