14-اسفند-1399, 18:10
(آخرین تغییر در ارسال: 14-اسفند-1399, 18:13 توسط مسعود عطار منش.)
نظر ایشون هم مثل پدرشونه.
ایشون در توضیح این اشکال می فرمودند علم ما به عدم جریان استصحاب در شبهات حکمیه قبل الفحص به همان میزانی که اطلاق احوالی را زیر سیوال می برد اطلاق افرادی را هم زیر سوال می برد چون در هر دو طرف تنها یک خلاف ظاهر رخ می دهد گر چه در فرض رفع ید از اطلاق افرادی تعداد بیشتری از تحت دلیل خارج می شوند ولی این که تعداد بیشتر است مهم نیست بلکه میزان، خلاف ظاهر بیشتر است که حتی ممکن است اطلاق احوالی ظهورش اقوی باشد از اطلاق افرادی چون لا اقل در برخی ادله استصحاب تصریح به عدم لزوم فحص شده و این باعث می شود احتمال این که این دلیل اساسا ناظر به مواردی باشد که استصحاب بدون فحص جاری می شود قوی تر شود.
البته بنده با شما موافقم و فعلا بیان استاد برای بنده هضم نشده.
ایشون در توضیح این اشکال می فرمودند علم ما به عدم جریان استصحاب در شبهات حکمیه قبل الفحص به همان میزانی که اطلاق احوالی را زیر سیوال می برد اطلاق افرادی را هم زیر سوال می برد چون در هر دو طرف تنها یک خلاف ظاهر رخ می دهد گر چه در فرض رفع ید از اطلاق افرادی تعداد بیشتری از تحت دلیل خارج می شوند ولی این که تعداد بیشتر است مهم نیست بلکه میزان، خلاف ظاهر بیشتر است که حتی ممکن است اطلاق احوالی ظهورش اقوی باشد از اطلاق افرادی چون لا اقل در برخی ادله استصحاب تصریح به عدم لزوم فحص شده و این باعث می شود احتمال این که این دلیل اساسا ناظر به مواردی باشد که استصحاب بدون فحص جاری می شود قوی تر شود.
البته بنده با شما موافقم و فعلا بیان استاد برای بنده هضم نشده.