امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
دیدگاه آیت الله شبیری در اختصاص احکام به عالمین
#11
اینکه عرف این احساس رو داره باید احساس بشه، و ادعا این بود که این احساس وجود داره و عرف میگه احتمال میدهم که تکلیفی به گردنم هست.

حالا بر فرض قبول این ادعا، عرف از خطاب مولا نسبت به جاهل بسیط حکم رو مطلق میدونه، خطاب که قید نداره، عرف هم با این ارتکاز حکم رو شامل جاهل بسیط میبینه، ثمره هم داره، چون اگر کسی منکر برائت شرعیه شد مثل آیت‌الله شبیری حفظه‌الله تعالی و روایات احتیاط رو هم ناتمام دانست عقلا احتیاط می کنه. ولی اگه شامل جاهل ندونیم احتیاط نداره. ثمره دیگه احتیاط مستحبه.

احتیاط به قصد تحصیل غرض هم احتیاط نیست. والله العالم نمیدونم
پاسخ
#12
اینکه فرمودید آیت‌الله شبیری حفظه‌الله تعالی در فرض شک مرخص العنان میبینه به چه بیانه؟

چون احتیاط رو حرجی میدونه پس آزاد میینه؟

یا چون تکلیف نداره واقعا؟

یا تزاحم بین ملاکات ترخیصی و لزومی که حاج آقا جواد هم تزاحم رو پذیرفته ظاهراً؟
پاسخ
#13
(15-بهمن-1400, 14:56)105767 نوشته: اینکه فرمودید آیت‌الله شبیری حفظه‌الله تعالی در فرض شک مرخص العنان میبینه به چه بیانه؟

چون احتیاط رو حرجی میدونه پس آزاد میینه؟

یا چون تکلیف نداره واقعا؟

یا تزاحم بین ملاکات ترخیصی و لزومی که حاج آقا جواد هم تزاحم رو پذیرفته ظاهراً؟

با قطع نظر از اینکه تکلیفی دارد در واقع یا نه؛ باز هم عقلا مرخص العنان است چون عقل حکم به لزوم احتیاط نمیکند و همین مقدار برای آزاد بودن کافی است.
ان قلت: دفع ضرر محتمل چه میشود؟ قلت: احتمال وجود غرض لزومی مولا در رخصت کافی است برای اینکه مطلوبیت احتیاط متعین نباشد زیرا عبد احتمال میدهد آزاد بودن مطلوب مولا باشد.

و لایخفی که این بیان ارتباطی به تزاحم حفظی میان ملاکات الزام و ترخیص ندارد اما از یکی از مقدمات نظریه تزاحم حفظی (یعنی: امکان ملاک داشتن ترخیص) استفاده میکند و حضرت آیت الله مثال های شیرینی هم برای تقریب این مقدمه ذکر میفرمودند.

هذا ما استفدت من بیاناته مدظله بحسب فهمی القاصر.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مروری بر دیدگاه اصول‌دانان در وضع حروف مسعود عطار منش 0 79 3-فروردين-1403, 14:02
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  برهان آیت الله العظمی شبیری برای نادرست بودن انصراف دلیل از فرد نادر مسعود عطار منش 2 271 18-بهمن-1402, 18:52
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  حدیث «طلب العلم فریضةٌ ...» در بیان حضرت آیت الله شبیری زنجانی دامت برکاته مسعود عطار منش 0 531 18-بهمن-1402, 18:46
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکال نقضی به دیدگاه شهید صدر در حقیقت استعمال مسعود عطار منش 0 57 22-دي-1402, 17:42
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  جایگاه بناگذاری قلبی در احکام شرعی مسعود عطار منش 0 117 23-آذر-1402, 13:02
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  چکیدۀ دیدگاه استاد شبیری در بحث اشتراط بقای موضوع در جریان استصحاب مسعود عطار منش 0 123 23-شهريور-1402, 12:09
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  قاعده "المنجز لا یتنجز ثانیا" در تگاه آیت الله شبیری حفظه الله مسعود عطار منش 0 279 5-خرداد-1402, 23:55
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  واقعی بودن یا نبودن مرحله فعلیت احکام مسعود عطار منش 0 335 13-آبان-1401, 12:32
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اختصاص خفای واسطه به موارد تلازم دایمی مسعود عطار منش 0 165 25-شهريور-1401, 13:28
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اختصاص استصحاب عدم ازلی به مفاد کان ناقصه مسعود عطار منش 0 438 17-شهريور-1401, 09:57
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان