امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
خارج بودن وضع حروف از اقسام چهارگانۀ وضع
#1
درس خارج اصول جلسۀ 62 مورخ 16 دی 1402
با عنایت به نکات ذکر شده باید دانست بحث از «وضع عام، موضوع‌له خاص» و «وضع عام، موضوع‌له عام» و مانند آن، به مواردی اختصاص دارد که محکّی الفاظ، مفاهیم اخطاری باشند _خواه اخطار معنای اِفرادی باشد و خواه اِخطار معنای ترکیبی_؛ بدین ترتیب، وضع حروف از این بحث خارج است چون محکّی حرفی، مفاهیم اخطاری نیستند تا چنین بحثی در موردشان مطرح شود. به تعبیر محقق نائینی ، محکی الفاظ حروف، اخطاری نیستند بلکه ایجادی‌اند و به تعبیر ما محکی‌شان، افعال غیر حاکیه هستند و در مورد افعال غیر حاکیه اساساً بحث از اینکه وضعشان از قبیل «وضع عام، موضوع‌له عام» است یا از قبیل «وضع عام، موضوع‌له خاص» مطرح نیست چون اساس این تقسیم‌بندی مربوط به الفاظی است که محکی‌شان مفاهیم حاکیه باشند. وقتی گفته می‌شود موضوع‌له فلان واژه عام است یا خاص است، مقصود آن است که محکی این واژه، از مفاهیم عام و کلّی است یا از مفاهیم خاص و جزئی؛ بنابراین واژگانی که محکی‌شان مفاهیم حاکیه نیستند اساساً کلّی و جزئی بودن در موردشان مطرح نیست.
باید دانست وقتی محکیّ الفاظ حروف را فعل نفسانی دانستیم، معنایش آن است که محکی این الفاظ، وجودات هستند نه مفاهیم و ناگفته پیدا است که هر وجودی دارای یک تعیّن و تشخّص است اما متعیّن بودن آن ارتباطی به جزئی یا کلّی بودنش ندارد چون تعیّن وصف  وجودات خارجی است و جزئیت و کلّیت وصف مفاهیم ذهنی است؛ یعنی اگر یک مفهوم بر مصادیق متعدد منطبق شود، عام است و اگر بر مصداق واحد منطبق شود خاص است؛ در نتیجه تعیّن و جزئیّت دارای دو موطن متفاوت بوده هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند.
کوتاه سخن آنکه موضوع‌له حروف، افعال متعیّنه هستند پس نه عام‌اند و نه خاص. البته این افعال متعیّنه گاهی مبهم، مردّد و متعدّد هستند و از همین رو به یک معنا کلیّت دارند ولی این کلّیت غیر از عام بودنی است که در اقسام وضع مطرح است.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تحلیل مختار از علقۀ وضعیه: تصدیقی بودن علقۀ وضعیه مسعود عطار منش 0 76 9-فروردين-1403, 00:04
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  مروری بر دیدگاه اصول‌دانان در وضع حروف مسعود عطار منش 0 82 3-فروردين-1403, 14:02
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  برهان آیت الله العظمی شبیری برای نادرست بودن انصراف دلیل از فرد نادر مسعود عطار منش 2 275 18-بهمن-1402, 18:52
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اقسام دلالت التزامی و ثمرات مترتّب بر آن مسعود عطار منش 0 76 1-بهمن-1402, 19:35
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  ناصحیح بودن ادعای بازگشت اصول عقلائی به اصالة الظهور مسعود عطار منش 1 150 26-مهر-1402, 22:27
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  اقسام مصدر و تفاوت آن با اسم مصدر مسعود عطار منش 0 393 14-مهر-1402, 19:23
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نقش ارتکازی بودن استصحاب در تقدیم استصحاب سببی بر مسببی مسعود عطار منش 0 163 2-تير-1402, 23:14
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نادرست بودن قرائت قذر به شکل فعل در حدیث طهارت مسعود عطار منش 0 194 19-خرداد-1402, 18:35
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشتراط جریان استصحاب به عرفی بودن یقین و شک مسعود عطار منش 0 297 18-فروردين-1402, 17:14
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  وجه تمایز معیار بودن عرف با معیار بودن لسان دلیل در بحث تشخیص موضوع استصحاب مسعود عطار منش 0 376 4-فروردين-1402, 17:16
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان