4-آذر-1401, 17:03
درس فقه جلسه مورخ 28/08/1401
ما معتقدیم ملکیت اعتباری برای خداوند تصویر دارد.
مرحوم آقای خویی فرموده اند در جایی که ملکیت تکوینی ذاتی موجود باشد ایجاد ملکیت اعتباری لغو است.
فرمایش ایشان زمانی صحیح است که ملکیت تکوینی ذاتی تمام آثار ملکیت اعتباری را داشته باشد و حال آنکه این چنین نیست. مثلا اشخاص مالک تکوینی خود هستند ولی حق فروختن خود را ندارد همچنانکه عبد مالک تکوینی خودش است اما حق فروشش برای مولا اعتبار شده است پس ملکیت تکوینی همه آثار و فوائد ملکیت اعتباری را ندارد تا باعث لغویت شود.
ما معتقدیم ملکیت اعتباری برای خداوند تصویر دارد.
مرحوم آقای خویی فرموده اند در جایی که ملکیت تکوینی ذاتی موجود باشد ایجاد ملکیت اعتباری لغو است.
فرمایش ایشان زمانی صحیح است که ملکیت تکوینی ذاتی تمام آثار ملکیت اعتباری را داشته باشد و حال آنکه این چنین نیست. مثلا اشخاص مالک تکوینی خود هستند ولی حق فروختن خود را ندارد همچنانکه عبد مالک تکوینی خودش است اما حق فروشش برای مولا اعتبار شده است پس ملکیت تکوینی همه آثار و فوائد ملکیت اعتباری را ندارد تا باعث لغویت شود.