امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تقابل آیت الله شبیری با آقای میلانی در واگذاری تشخیص مصادیق به عرف
#1
استاد شبیری در جلسه9 مورخ 24مهر1400 فرمودند:
آیت الله والد به نقل از آقای میلانی فرمودند ایشان در بحث واگذاری تشخیص مصادیق به عرف می گفتند عرف بی سواد است.
آیت الله والد می فرمودند اتفاقا چون عرف بی سواد است شارع باید طوری حرف بزند که عرف بی سواد بفهمد پس اگر طوری حرف بزند که برخی مصادیق را عرف نفهمد معنایش این است که نسبت به آن موضوع اراده ای نداشته است.
این مطلب اشاره به یک نکته عقلی است که در روایات هم به آن اشاره شده است:
ما کان الله لیخاطب خلقه بما لا یعقلون
پاسخ
#2
سلام
با تفکیک روایات وارده از معصومین علیهم السلام به روایات تعلیمی و افتائی این تقابل حل می‌شود.
توضیح: اگر امام ع در مقام وضع قوانین کلی است تا فقیه به کمک آنها توانایی رد فروع به اصول را پیدا کند. عرف در تشخیص مصادیق نقشی ندارد. چراکه در اینجا عام و خاص، مطلق مقید و... ممکن است باشد که تشخیص آن از عهده انسان غیر فقیه خارج است. و اگر امام در مقام پاسخ به پرسش‌های فقهی اشخاص است تا سائل وظیفه عملی خود را در این مساله خاص یاد بگیرد. تشخیص مصادیق به فهم عرف منوط است.
پاسخ
#3
اگر بجای تفکیک بین اسلوب افتایی و تعلیمی بگویید تفکیک بین مواردی که مخاطب فقیه است و مواردی که مخاطب فقیه نیست با مدعای شما همخوانی بیشتری خواهد داشت چون ممکن است حضرات معصومین علیهم السلام به عرف عام هم به شکل اسلوب تعلیمی قواعد کلی را بیان کنند که در اینجا چون مخاطب عرف عام است حتی اگر عم اسلوبش تعلمیی باشد بر متکلم لازم است موارد مغفول عنه را تذکر دهد.
پاسخ
#4
یه بیان اینه که اگر غفلت عمومی باشد همان برداشت عرف حجت میشه. حالا گاهی این غفلت و عدم دقت ها در فقهاء خصوصا فقهاء و علماء آن زمان هم بوده.
پاسخ
#5
به نظر میرسد این مطلب وجهی ندارد زیرا مردم دارای مراتب متفاوتی از عقل و فهم و دقت هستند و از اعرابی بادیه نشین تا فقها درجات مختلفی دارند و لذا قطعا روایت مذکور بإطلاقها و عمومها مراد نیست.
وانگهی، روایات و آیات کثیره ای دال بر مطلوبیت تدبر و تفقه وجود دارد و به شناخت معاریض کلام اهل بیت ع که از خصوصیات فقها بر شمرده شده، ترغیب شده است. اگر عرف بیسواد تمام مراد از نصوص را متوجه میشد دیگر نیازی به این همه ترغیب نبود.
اساسا اگر بخواهیم به این حرف پایبند باشیم لازمه اش لغویت همه نظام فقاهت و تحصیل مقدمات استنباط از اصول و فقه و غیرهما خواهد بود و دیگر ارجاع به فقها نیز وجهی نخواهد داشت. در حالیکه عوام در امور دینی خود به فقها ارجاع داده شده اند.

به همین مناسبت عبارتی از آیت الله زاده آقای سیدمحمدرضا سیستانی دامت برکاته در کتاب (اتحاد الآفاق) را تقدیم میکنم. ایشان در ص34 از کتاب مشار الیه، در ضمن مناقشه در اطلاق برخی روایات به اشکالی اشاره میکنند که حاصل آن غفلت غالبی از نکته انصراف مطرح شده در کلام ایشان است: «و اما المناقشة في انعقاد الإطلاق لها بلحاظ عدم کون الإمام ع في مقام البیان من الجهة المذکورة فقَلَّ من تنَّبه لها مما یکشف عن کونها من الأمور الخفیة التي لا عبرة بها في انعقاد الظهور عند ارباب المحاورة».

ایشان در پاسخ به اشکال فوق ابتدا تذکر میدهند که اصل نکته ذکر شده برای انصراف عرفی است: «و لکنَّ هذا الکلام غیر تام، فإن التفریق بین الجهات المختلفة في کون المتکلم في مقام بیان أيٍّ منها و انعقاد الإطلاق لکلامه بالنظر إلیه امر عرفي».

سپس در ادامه میفرمایند البته التفات به این نکته محتاج دقت است ولی احتیاج به دقت مانع از انعقاد ظهور نمیگردد:
«نعم، یحتاج إلی اعمال النظر و الدقة في بعض الموارد و لا سبیل إلی القول بخفاء مثله علی الاجلة من اصحاب الأئمة ع و أما خفاؤه علی الرواة العادیین فمما لا أثر له». انتهی.

ایشان در ادامه به روایت معروف (رب حامل فقه إلی من هو افقه منه) اشاره فرموده اند.

حاصل کلام ایشان آن است که دقایق مورد توجه فقها و اجلای اصحاب ملحوظ و مراد اهل بیت ع است اگرچه روات عادی و غیر فقیه آن را متوجه نشوند چه برسد به مردم بیسواد.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  برهان آیت الله العظمی شبیری برای نادرست بودن انصراف دلیل از فرد نادر مسعود عطار منش 2 271 18-بهمن-1402, 18:52
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  حدیث «طلب العلم فریضةٌ ...» در بیان حضرت آیت الله شبیری زنجانی دامت برکاته مسعود عطار منش 0 529 18-بهمن-1402, 18:46
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکال مسلک اعتبار در حقیقت وضع و راه حل مرحوم آقای روحانی مسعود عطار منش 0 140 26-آبان-1402, 19:54
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نوع تقابل مفهوم شک و یقین: تقابل ملکه و عدم ملکه مسعود عطار منش 0 139 28-شهريور-1402, 17:06
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  چکیدۀ دیدگاه استاد شبیری در بحث اشتراط بقای موضوع در جریان استصحاب مسعود عطار منش 0 123 23-شهريور-1402, 12:09
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تقریب حکومت اماره بر استصحاب در کلام مرحوم آقای اراکی مسعود عطار منش 0 124 13-مرداد-1402, 13:37
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  وجه تقدیم اصل سببی بر اصل مسببی در کلام مرحوم آقای روحانی مسعود عطار منش 0 158 19-خرداد-1402, 19:07
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  قاعده "المنجز لا یتنجز ثانیا" در تگاه آیت الله شبیری حفظه الله مسعود عطار منش 0 279 5-خرداد-1402, 23:55
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  وجه تمایز معیار بودن عرف با معیار بودن لسان دلیل در بحث تشخیص موضوع استصحاب مسعود عطار منش 0 371 4-فروردين-1402, 17:16
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  دیدگاه آیت الله شبیری در اختصاص احکام به عالمین مسعود عطار منش 12 1,109 16-بهمن-1400, 20:54
آخرین ارسال: سید محمد احمدی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان